Wydawać by się mogło, że podczas zakupów szkolnych decyzję podejmuje ten, kto zarządza finansami rodzinnymi, czyli rodzic. Najnowsze badania perspektyw branży PBS („Papier, Biuro, Szkoła”) pokazują, iż decyzja zakupowa np. dotycząca nabycia plecaka czy skompletowania wyprawki szkolnej, zazwyczaj podejmowana jest wspólnie.
Dziecko, jako najbardziej chłonny odbiorca wszelkiego rodzaju reklam, niezwykle podatne na opinię publiczną, dąży do posiadania tego co najnowsze i co aktualnie najbardziej modne. Dodatkowo, chęć przynależności i akceptacji wybranej grupy rówieśników, która interesuje się daną gwiazdą muzyki czy telewizyjnym hitem, potęguje poszukiwanie konkretnych wzorów i modeli plecaków oraz pozostałych akcesoriów szkolnych. Wybór dziecka może nawet paść na przedmiot mało użytkowy i niefunkcjonalny, jednak przyciągający uwagę nietypowym kolorem czy kształtem. Warto również zaznaczyć, iż wśród dzieci, szczególnie tych najmłodszych uczniów, od niedawna możemy zaobserwować trend kupowania przyborów szkolnych i zabawek, które z łatwością łączą się z cyfrową rzeczywistością. To zjawisko jest nieuniknione, co potwierdzają producenci takich akcesoriów, wprowadzając je na stałe do swoich ofert sprzedażowych.
Z kolei rodzic, jako odpowiedzialna jednostka i głowa rodziny, skupia się przede wszystkim na stosunku jakości do ceny wybranych przez dziecko plecaków. Jest to fundamentalne kryterium, którym kieruje się większość kupujących wyprawkę szkolną. Opiekun zwraca też uwagę na funkcjonalności zakupionych przedmiotów, ich walory użytkowe i odpowiednie dostosowanie do wieku dziecka (np. w przypadku plecaków i tornistrów szkolnych).
Kompromis między rodzicem a dzieckiem, wydaje się więc obowiązkowy podczas zakupowych decyzji dotyczących wyprawki szkolnej. Podejmowanie dialogu z dzieckiem, wspólne analizowanie potrzeb i ocena wartości danego produktu, bez wątpienia pozwoli naszym pociechom na zrobienie kolejnego kroku w samodzielność oraz nauczy je odpowiedzialnych i przemyślanych zakupów. Wbrew pozorom, takie rozwiązanie podczas zakupów może jeszcze bardziej zacieśnić więzy rodzinne i pokazać zaufanie jakim opiekun darzy swoje dziecko.